Zagadka na środę - samolot na taśmociągu |
Autor |
Wiadomość |
Wilk
Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 358 Skąd: Tomaszów Maz.
|
Wysłany: 2008-09-10, 12:36
|
|
|
Coś mi się zdaje, że nie poleci :) Siła nośna na skrzydle samolotu powstaje między innymi na skutek różnicy ciśnień miedzy dolną a górną płaszczyzną skrzydła. Do tego... siła nośna jest (zaleznie od kształtu skrzydła) prostopadła do kierunku w jakim się samolot porusza (tutaj się nie porusza względem ziemi/atmosfery). Jeśli powietrze nie "omiata" skrzydeł, siła nośna nie ma szans się wytworzyć... :P
Śmigło silnika owiewające skrzydła, to właśnie taki żeglarz dmuchający w żagle :) |
|
|
|
|
Demelain
alias Alishya
Dołączyła: 13 Lip 2007 Posty: 1923
|
Wysłany: 2008-09-10, 12:41
|
|
|
Odpowiedzcie mi, czy to działa tak, jak myślę. Samolot "wiosłuje" w powietrzu śmigłami. Dzięki temu porusza się do przodu, tak? "Przepchnięte" przez śmigła powietrze trafia pod odpowiednio ustawione skrzydła, zgadza się? Gdy jest go dostatecznie dużo, siła działająca na skrzydła pokonuje grawitację i tarcie, prawda?
Czy przed śmigłami "wiosłującego" w miejscu (z powodu ruchu bieżni) samolotu jest mniej powietrza niż byłoby, gdyby jechał do przodu, i w związku z tym nie ma się od czego "odpychać"? Przypuszczam, że nie powstaje tam próżnia - najwyżej nieco spada ciśnienie. Czy więc samolot przy normalnym starcie jedzie do przodu tylko dlatego, że silniki muszą się rozkręcić, żeby uzyskać odpowiednią siłę "wiosłowania"? Sądzę, że tak. Wydaje mi się, że jedzie po prostu dlatego, że szkoda energii, żeby trzymać go przy tym w miejscu. W tej zagadce marnujemy tę energię na napędzenie taśmy. Ale to chyba nie powinno wpływać na uzyskanie przez silniki wystarczającego ciągu...
PS. Mnie się zdaje, Wilku, że Ty myślisz o startującym samolocie, jak o szybowcu. A to chyba niewłaściwe rozumowanie. |
_________________ drzewo jest przegięte :roll: |
Ostatnio zmieniony przez Demelain 2008-09-10, 12:51, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
Nadhira
Dołączyła: 14 Lip 2007 Posty: 622 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2008-09-10, 12:46
|
|
|
moim skromnym zdaniem nie poleci.... sila tasmociagu jest przeciwstawna do sily samolotu... nie wydaje mi sie zeby samolot byl w stanie 'przezwyciezyc' ta sile....
to tak jak ze schodami ruchomymi ;)
idac 'pod prad' (biorac pod uwage oczywiscie ze schody jada z predkoscia naszego chodu) - bedziemy stac w miejscu.... |
|
|
|
|
Wilk
Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 358 Skąd: Tomaszów Maz.
|
Wysłany: 2008-09-10, 12:51
|
|
|
Nope... śmigło nie ma nic wspólnego z silą nośną, która powstaje na skrzydłach afair :) To tylko napęd dzięki któremu na skrzydłach tworzą się różnice ciśnień podczas "przedzierania się" przez atmosferę.
Jako dowód zdjęcie jednego z samolotów, które są napędzane śmiglami umieszczonym na tyle kadłuba :)
|
|
|
|
|
Demelain
alias Alishya
Dołączyła: 13 Lip 2007 Posty: 1923
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:03
|
|
|
To by znaczyło, że jest tak, jak kombinowałam wcześniej. Musi być ruch do przodu, żeby pojawił się ruch do góry, tak? To ja wracam do mojego podnoszenia kółek. Czy jeśli samolot na bieżni, po osiągnięciu odpowiedniej prędkości silników, podniesie kółka, zdąży się wytworzyć odpowiedni ruch powietrza pod skrzydłami, zanim samolot rypnie na brzuch? Chyba nie zdąży, bo do tego jest potrzebna prędkość, na której osiągnięcie - nawet przy odpowiednim do startu przyspieszeniu - zabraknie czasu.
PS. Czy samoloty z "napędem na przód" startują na tej samej zasadzie? ;) |
_________________ drzewo jest przegięte :roll: |
Ostatnio zmieniony przez Demelain 2008-09-10, 13:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Vegelus
RAAAAAGE!!!
Dołączył: 14 Lip 2007 Posty: 1104
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:05
|
|
|
Niepotrzebnie myślisz o tych kółkach. Weź sobie jakiś mały, cywilny samolot, w którym nie chowają się kółka. Albo jeszcze lepiej - weź sobie zwykły model samolotu ;). |
_________________ Incredible! You have managed to screw up the screw up! |
|
|
|
|
Demelain
alias Alishya
Dołączyła: 13 Lip 2007 Posty: 1923
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:11
|
|
|
No ale czy po podniesieniu kółek samolot nie zachowa się tak, jak po zatrzymaniu taśmy? Tzn. czy nie zacznie się poruszać względem ziemi i powietrza? Przynajmniej przez chwilę, dopóki nie rypnie... ;)
EDIT: Analogicznie do bieżni możemy sobie wyobrazić taki układ: samolot przymocowany na rolce do pionowej szyny. Przyjmijmy, że szyna i rolka stawiają nieskończenie mały opór przy ruchu góra-dół, ale całkowicie uniemożliwiają ruch samolotu do przodu. To prawie dokładnie to samo, co taśma. Innymi słowy, szukamy odpowiedzi na pytanie, czy normalny samolot - nie Harrier czy inne draństwo - jest w stanie wystartować pionowo w górę, tak?
Wiemy już, że ten z napędem na tył nie da rady. Więc chyba rzeczywiście rzecz sprowadza się do samolotów z napędem na przód i ewentualnym pchaniem powietrza pod skrzydła przez śmigła. Jeśli to się nie da zrobić, to nie wystartuje. |
_________________ drzewo jest przegięte :roll: |
|
|
|
|
Repcak
Hunta Masta :)
Dołączył: 27 Cze 2008 Posty: 32 Skąd: Koszalin
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:21
|
|
|
Nie.. Samolot nie poleci. Smigla ktore sa (mogla byc na skrzydlach jak na boingach[Powietrze z turbin boinga nie trafia pod skrzydla bo sa pod nimi i lekko za nimi] Z przodu albo z tylu jak pokazano na zdjeciu. Smiglo sluzy temu aby samolot ruszyl z miejsca. Smiglo odpycha tak powietrze aby samolot byl ciagniety pchany what eva byle by ruszyl do przodu. Teraz zaczyna sie kwestia powietrza. Tu nie jest wiatr... Skrzydlo jezeli jest +0 stopniu nie spowoduje ze samolot sie podniesie, jezeli skrzydlo bedzie - stopniach bedzie przyciskane do ziemi, jezeli + wiadomo, podniesie sie (Tak zwany Kąt natarcia). Teraz nasz samolocik ruszyl do przodu i powietrze zaczyna uderzac w dolna czesc skrzydla (jezeli jest na +) i unosi sie...
Jezeli samolocik nas rozwienie nawet predkosc 500km/h na godzine na tej biezni nie podniesie sie.. powietrze nie bedzie uderzac o skrzydla
To sie odnosi oczywiscie samolotow normalnych w sensie, takich w ktorych lutki lataja.
Modele to nie to samo
PS. Czy Helikoptery potrafia latac do góry nogami? w sensie, smigłem w doł? Ja znam odpowiedz :P a czy wy? i jak?
Aaa jeszcze dopisze. Tak samolot unosi sie z powodu roznicy cisniem pomiedzy gorna a dolna czesciai skrzydla, to jest kilka cm i jak powstaje roznica cisnien? |
Ostatnio zmieniony przez Repcak 2008-09-10, 13:28, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Demelain
alias Alishya
Dołączyła: 13 Lip 2007 Posty: 1923
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:24
|
|
|
Cytat: | PS. Czy Helikoptery potrafia latac do góry nogami? w sensie, smigłem w doł? Ja znam odpowiedz :P a czy wy? i jak? |
Śmigło musi się obracać w drugą stronę? ;) |
_________________ drzewo jest przegięte :roll: |
|
|
|
|
Strasia
Straszyk not ded
Dołączył: 14 Lip 2007 Posty: 811 Skąd: The Barrens
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:25
|
|
|
Jak dla mnie to albo poleci albo sie wywróci, ale nie mam żadnych argumentów. Tylko tak mi siem zdaje :< |
_________________ tup tup :< |
|
|
|
|
Vegelus
RAAAAAGE!!!
Dołączył: 14 Lip 2007 Posty: 1104
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:25
|
|
|
A wytłumacz mi, jaka jest różnica miedzy modelami/miniaturami a zwykłymi maszynami? Prócz ograniczeń wynikających z tego że organizm ludzki nie wytrzymuje różnych fajnych rzeczy? |
_________________ Incredible! You have managed to screw up the screw up! |
|
|
|
|
Kwinto
Piąte koło u wozu
Dołączył: 13 Lip 2007 Posty: 1866
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:26
|
|
|
Repcak napisał/a: | PS. Czy Helikoptery potrafia latac do góry nogami? w sensie, smigłem w doł? Ja znam odpowiedz :P a czy wy? i jak? |
Oczywiście że potrafią, jak są odpowiednio wysoko.
Ale bardzo krótko... |
|
|
|
|
Repcak
Hunta Masta :)
Dołączył: 27 Cze 2008 Posty: 32 Skąd: Koszalin
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:31
|
|
|
Teraz po koleji. Pomiedzy modelami a "normalnymi" jest ogromna róznica.
Ale do tego zaraz :)
Co do helikoptera, inaczej zadam pytanie. Helikopter jest w powietrzu normalnie. I czy moze wykrecic na plecy i tak pozostac?
Vegu odpowiem ci na to pytanie jaka jest roznica bo zepsuje pytanie z heli :) |
|
|
|
|
Ranghar
soup is good food
Dołączył: 07 Kwi 2008 Posty: 402 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:34
|
|
|
Jesli jego lopatki potrafia sie odpowiednio wychylic, to chyba tak. |
_________________ IMMA CHARGIN MAH LAZER!
◑` ◔
|
|
|
|
|
Strasia
Straszyk not ded
Dołączył: 14 Lip 2007 Posty: 811 Skąd: The Barrens
|
Wysłany: 2008-09-10, 13:37
|
|
|
Odpowiedź brzmi nie, pilot sie zerzyga i nie będzie mógł sterować! |
_________________ tup tup :< |
|
|
|
|
|