ZL

Warrior - Threat

Wilk - 2008-05-28, 13:07
: Temat postu: Threat
Choróbsko mnie zmogło, mam chwilę czasu na wymądrzanie się po forach :)

W zawiązku z chwilowym oddaleniem się od nas tankowania easy-mode, z czterema hunterami w raidzie „spamującymi” MD, oraz poważnym wzrostem dps-u raidu, chciałbym napisać kilka słów na temat nienawiści :)

1. Ubieramy się zawsze pod konkretnego bossa. Na jednym potrzebujemy maksymalnego tps, na innych ważne jest odstresowanie zajętych lekarzy, na innych maksymalizacja umiejętności unikania i zmniejszania siły ciosów w związku ze zdarzeniami pod tytułem fear, air burst itp.

Przykład 1 : Ślepiec Leo – bije tanka lekko, raid nie obrywa strasznie dużo, w praktyce nie zdarza się, że nie ma kto leczyć tanka. Agro jest kluczem. Nie ubieramy się na niego za ciężko, zbyt duży avoidance może tutaj akurat przeszkadzać, rage potrzebny do trzymania rotacji z HS w każdym swingu, maksymalizujemy expertise, hit (użyteczne na praktycznie każdym bossie, mały hint: dla ludzia Mallet of the Tides, jest chyba najlepszą bronią do threata, racial dzięki któremu możemy inną część ekwipunku zamienić na bardziej „nienawistną”). Gnomeregan Auto-Blocker jest bezcenny w sytuacjach, w których musimy szybko złapać bossa, shield slam dostaje konkretnego kopa.

Expertise jest oczywiście idealnym statem typu avoidance, ma jednak tą przewagę nad dodge, miss, że wpływa bardzo pięknie na generowany threat.

Generalnie, fajnie jest układać sprzęt w taki sposób, żeby móc w miarę dowolnie żonglować trinketami.

Przykład 2: Max hp: np smok w ZA, raid często zajmuje się biciem addów, uciekaniem przed bombami, threat nie ma znaczenia krytycznego. Leczy nas zazwyczaj jeden lekarz, jest wspomagany w przerwach między addami. Dlaczego max hp, nie avoidance? On nie bije masakrycznie mocno i nie jesteśmy spamowani healem przez kilku lekarzy.

Przykład 3: Avoidance/mitigation: Archi. Najważniejsze expertise => armor => dodge => def!. Jesteśmy healem spamowani, zginąć można od spike damage (latamy w fear????, za dużo parry), lub w przypadku pechowego ustawienia lekarzy. Wymaksowane statystyki avoidance/mitigation dają nam ten ułamek szansy na przeżycie jeśli leczy nas w danej chwili za mało healerów. Strzały po 7-9k ciężko się leczy i to czy mamy 20, czy 22k hp nie ma przy tej skali znaczenia krytycznego, jeśli w fazie „lżejszego leczenia” wejdą wszystkie, to i tak trup :(

Przykład 4: Samo avoidance: nie widzę zastosowania :)

2. Threat

Broń i enchant: broń, to sprawa jasna. Fajną praktyką w niektórych sytuacjach jest zaczęcie walki z bronią z executioneerem i zmiana tejże w trakcie. Dotyczy to również offtankowania, dobrze jest zmieniać broń w trakcie walki. Offtank ma bloodrage ciągle na cooldownie.

Buffki: Chciejmy mieć w swoim party ferala albo szamana z WF (zysk podobny), ES szamańskie, PoM mają znaczenie dla budowanego przez tanka threata. Pilnujemy thorns i BoS, jeden BoS chcemy, drugiego nie :) Bębenki używane już po kilku sekundach walki nas nie wipują, pod warunkiem, że są rzucane w grupie tanka (teoretycznie) :)

Rotacja: ściśle zależy od rage. Standardowa z HS w każdym swingu i SB co cooldown: Shield Slam, Revenge, Devastate, Devastate i do powtórki. Możliwa do zastosowania praktycznie tylko wtedy, gdy mamy ciągle powyżej 50 rage. Dosyć ryzykowna jeśli rage spada do niskiego poziomu (30?), wtedy najlepiej zanim przełączymy się na revenge, swing, shield slam, zacząć opuszczać HS w co drugim swingu, ewentualnie na chwile zrezygnować z HS. Z praktyki: warto mieć te klawisze zbindowane tuż obok siebie, finezyjne tankowanie będzie polegało na napierd... w te 4 klawisze :)

Oglądajmy siebie na wws: widać tam bardzo dokładnie jak wyglądała egzekucja naszej rotacji. Czasy spamowania devastate powinny już być daleko za nami :) Shield Slam musi być użyty w każdym cooldownie.

Jeśli boss nie bije mocno, a rage sie przyda, nie klikajmy z uporem maniaka w shield block, na tym poziomie sprzetu i bez SB, revenge w praktyce jest aktywne przy każdym cooldownie. Zaryzykuje stwierdzenie, że w takiej sytuacji jeden mały crush jest przydatny :P

Talenty (bez obaw, o każdym nie będę się wymądrzał), piszę tylko o raidach:

Cruelty: Cytuję jedno zdanie, które mi utkwiło w pamięci po lekturze różnych forów ip. „nie potrzebne, jeśli nie ma problemu z threat”. Threat nie przekraczający 900-1000, to jest problem, czytaj UŻYWAĆ, inwestować talenty.

Tactical Mastery: mamy Intervene, TM jest do d...

Impr Shield Bash: do d...

Impr Revenge: do d...

Impr Shield Wall: napisałbym “do d....”, ale miliony much nie mogą się mylić biorąc ten talent i wykańczając bossy na SW. Jak dla mnie... wolałbym bez :)

Impr Blood Rage: tu sytuacja odwrotna w stosunku do SW. Imo, bardzo fajny talent dla offtanka. Jako MT lepszy będzie Impr HS.

Impr Demo Shout (czuję flame :)): IMBA, neguje praktycznie CoR lokowskie, pozwala zwiększyć mele dps i threat tanka. Pogadałbym z CL-em warków fury o inwestycji w ten talent, boję się jednak, że mógłby zjeść „muj musk”.

Serdecznie pozdrawiam i wracam pochorować
--
Wilk
Strasia - 2008-05-28, 13:17
:
Oczywiście że zjem, ale, czy prot nie mógłby tego wziąć? niby nie mamy tanków którzy robią tylko za OT ale... lol na mnie nie licz ^^
Kwinto - 2008-05-28, 13:38
:
Wilk napisał/a:
neguje praktycznie CoR lokowskie, pozwala zwiększyć mele dps i threat tanka. Pogadałbym z CL-em warków

Pogadaj z CL-em locków o używaniu CoR najpierw, bo chyba locki nie wykupiły tego skilla u trenera :)

(tak wiem, na Archiego brońcie bogowie, ale są inni bossowie :> )
Wilk - 2008-05-28, 13:41
:
Kwinto napisał/a:
Pogadaj z CL-em locków o używaniu CoR najpierw, bo chyba locki nie wykupiły tego skilla u trenera :)


Jak myślisz, po co piszę na forum, a nie w pm-kach do puszek? :) dyskusja mile widziana

Bardzo proszę CL-a locków o wypowiedź w tej sprawie :)
Vegelus - 2008-05-28, 18:00
:
Mallet of the Tides dla ludzia jest doskonałe - do czasu wyrwania Brutalizera z Supremusa. Niby z racialem jest o 2 expertise mniej, ale za to wyższy dmg broni - wyższe wartości devastate, co łącznie daje jednak lepsze efekty.

Dalej, tak jak pisał Wilk - druga broń (czyli na przykład właśnie Mallet of the Tides, a jeśli nie mamy to w kolejności: Cleaver of the Unforgiving z Zul'jina, Unbreakable Will) z enchantem Executioneer. Do tego druga (!!!) tarcza z innym enchantem - albo shield spike za repa z HH, albo ench shield value.
Kolejną rzeczą, jeśli mamy sporo Shield Value, warto jest mieć drugi czepek z meta gemem [wow]Eternal Earthstorm Diamond[/wow].

Ogólnie kolejność statystyk dla prot worka, jeśli chodzi o tps:

1. Expertise - ale do pewnej wartości - co najmniej potrzeba 23 expertise (soft cap, redukujący dodge mobów), powyżej wszystko zależy od tego, co w danej chwili nas okłada - każdy boss ma inny cap na parry - aż do ~57 expertise. Stats przy okazji zwiększające szanse przeżycia.
2. Hit rating - do 142 hit rating (bardzo ciężko osiągnąć tankiem) - czyli capa dla 1h/2h broni. Wyjątkiem jest taunt, który potrzebuje 202 hit rating (tyle, ile u casterów wynosi spell hit cap) - przy czym są bossowie wrażliwi na taunt - na przykład misiek w ZA.
3. Shield Value - podnosi dmg z Shield Slama, jest też modyfikowany przez meta gem oraz talent Shield Mastery.
4. Str/AP/crit/Agil.

Gnomeregan Auto Blocker jest na ten moment słabym itemem jeśli chodzi o tps. Króluje tylko, jeśli potrzebujemy burst tps (z +shield value z use). Dużo lepszymi tpsowymi trinketami są [wow]Shard of Contempt[/wow] (tak, to jest typowy tankerski trinket i żaden melee dps nie powinien strzelać focha, jeśli przegra rolla z feralem/protem, bo expertise to nie tylko tps) oraz stare, dobre [wow]Romulo's Poison Vial[/wow]. To są dwa najlepsze i najłatwiejsze do zdobycia trinkety tankerskie służące do zwiększenia tpsu. AutoBlocker jest dopiero trzeci. Czwarty jest [wow]Glyph of Deflection[/wow] z Naxxa. Prócz tego wszystkie typowe dps trinkety (w szczególności te z +ArmPen, na przykład z BF hero, omijać za to powinno się +haste, nie ma aż takiego efektu, przynajmniej dla prota).


Rotacja. Podstawową rotacją jest
a) shield slam -> revenge -> devastate -> devastate (jeśli mamy normalne latency)
b) shield slam -> revenge ->devastate (jeśli mamy lagi).

HS tylko i wyłącznie, jeśli mamy ponad 30 (według innych źródeł 50) rage. Jeśli są problemy z rage, pierwszą rzeczą, której z rotacji się pozbywamy jest właśnie HS. Z dwóch powodów - po pierwsze - zżera nam rage, który wykorzystujemy na jednak lepsze tpsowe skille. A po drugie zżera nam swinga - kolejne źródło rage (z białego dmg, czyli ze zwykłego swinga, z zadanych obrażeń dostajemy rage, z żółtego dmgu - czyli ze skilli, w tym i HS, już nie).
Przy czym, jeśli dany mob/boss nie bije mocno, to pierwszymi rzeczami, które należy opuścić z rotacji, jeśli rejdza nam brakuje są: Demo shout, Thunderclap i shield block. Wszystkie te skille zmniejszają nasz rage (koszt użycia) i zmniejszają rage przychodzący z otrzymywanych obrażeń. Później zdejmujemy HS.

Buffy: jeśli jest tylko jeden palek i nie mamy problemów z przeżywalnością, a potrzebujemy większy tps to bierzemy BoM, nie BoK. Tak jak wspomniał Wilk - WF bardzo dużo daje. Ale - w niektórych wypadkach WF jest niebezpieczne. Jeśli mamy mało expertise, to dajemy mobowi więcej szans na sparowanie naszego ciosu. Battle Shout zamiast Commandgin. Żarcie +hit/str.

CoR - tak jak napisał Wilk -przydałoby się. I nie musi mieć do tego Imp. Demo fury warr. Przy trzech tankach warriorach można pokusić się o róznice w buildach, jeden może mieć Imp Demo (Vene z tanking tips idzie jeszcze dalej - w zależności od celów danego rajdu zmieniamy build, od niego dużo zależy). Przy okazji warto zauważyć, że Imp Demo Shout jest potrzebne i bez używania CoR - a konkretnie 2 pierwsze punkty. Tyle potrzeba, żeby zniwelować maksymalnie AP bossów. 5 punktów w Imp. Demo Shout jest potrzebne wyłącznie wtedy, kiedy lockowie rzucają CoR.
Tutaj przechodzimy do dwóch dość ważnych elementów:

OT - jeśli OT nie musi gonić MT z threatem (czyli nie działa to na Moro, Gruulu itp), zróbmy z OT naszą dziwkę debuffową - niech on rzuca Demo Shout i TClapa. Oszczędzimy rage i GCD (Demo i Tclap zastępują w rotacji jeden z devastate w danym kółku). Jeśli OT musi gonić z threatem, to nie ma zbędnego rage na wrzucanie debuffów.
Jeśli jest dwóch warków w grupie, to każdy rzuca innego shouta.

Talenty.
Cruelty jest podstawowym talentem tpsowym w każdym możliwym prot buildzie. Istnieją jednak buildy nastawione na jak najwyższy tps:
http://www.worldofwarcraf...033000103501351

Ważne linki, traktujące w dużym skrócie o tym jak robić jak najwyższy tps (wątek o specach do ssc traktować przykładowo - buildy i talenty tam opisane tak samo się wykorzystuje w innych raid instach). Każdy z tych linków to raptem kilka minut czytania:

http://www.tankingtips.co...lden-rotations/
http://www.tankingtips.co...ur-boss-threat/
http://www.tankingtips.co...ur-boss-threat/
http://www.tankingtips.co...y-fight-in-ssc/

http://www.tankingtips.co...nk-do-your-job/

Tak przy okazji, dość świeży wątek opisujący - który gear dla prot warka z instów T6 warto brać kiedy tylko wypadnie, a który jest tylko dodatkiem:
http://www.tankingtips.co...-is-an-upgrade/
Jednym z częstych stwierdzeń w tym poście jest "just pass it on to your dps warrior".
Wilk - 2008-05-28, 18:25
:
Jeszcze jedna dosyć istotna sprawa. Ciężko powiedzieć o jakimś przedmiocie, że jest najlepszy (są wyjątki oczywiście). Przedmiot może się nam najlepiej komponować z resztą sprzętu pod konkretne zadanie, które mamy do wykonania. Add Gnomeregan Auto-Blocker. Shield Slam z jego użyciem, podczas przejmowania Leo, może zupełnie odmienić komfort rozgrywki, stabilizując agro już na początku, szczególnie jeśli jest dziura w MD.

No to... jeszcze jedna dobra rada. Czytając o tankowaniu nie ograniczajmy się do jednego forum, zauważyłem, że każde forum ma 1,2 guru, z którymi się nie dyskutuje i ich prawdy są nienaruszalne w żadnej sprawie. Świeże spojrzenie da nam przeglądanie kilku forów: EJ, Tankspot, często można znaleźć ciekawe wątki na klasowym lub raidowym forum blizowym.

pozdrawiam
--
Wilk

edit: straszny byk :)
Vegelus - 2008-05-28, 18:35
:
Tru.
Jeśli chodzi o Tankingtips, to dla mnie stało się głównym źródłem z kilku powodów - dla alta chcę już jak najbardziej zwięzłej informacji, czegoś do poczytania na szybko, ale dość pewnego. Blog Vene tego dostarcza, myślę, że fakt, że linki do jego strony znajduja się i na Tankspocie i na EJs (w wątku The Protection Warrior) wskazuje na to, że to rozsądne źrodło informacji (pomimo tego, że czasem rzeczywiście przesadza, ale często poprawia zdanie i dyskutuje z ludźmi zaglądającymi na jego blog - w komentarzach).
Tankspot i EJs to kopalnie informacji, prywatnie nie miewam juz na nie czasu, najczęściej korzystam z pierwszego postu w wątku The Protection Warrior - opisującego wszystkie statystyki, dającego przykłady rotacji, buildów, gearu i opisujący ogólnie różne rzeczy związane z tankowaniem workiem.
Kwinto - 2008-05-28, 19:11
:
Vegelus napisał/a:
stare, dobre [Romulo's Poison Vial]. To są dwa najlepsze i najłatwiejsze do zdobycia trinkety

Ekhm... Statystycznie RPV ma 10% szans na drop na tydzień = raz na 2,5 miesiąca farmy. Statystycznie DST ma 13% szans na drop na tydzień = raz na 1,5 miesiąca farmy. Nauczyłem się (w bolesny sposób) podchodzić do takich deklaracji "łatwe do zdobycia" z rezerwą, aczkolwiek przyznaję, RPV to ogromy +hit, chyba jeden z największych single-itemowych w grze. Ale żeby być bardziej w temacie - kiedyś słyszałem opinię, że tank powinien nakładać ile się da DoT-ów, na wypadek gdyby mob/boss uniknął normalnego hita (miss/dodge/parry/whatever), że to zawsze jakiś minimalny threat zrobi. Faktycznie tak jest? A jeśli tak, to czy threat z poisona z RPV ma jakąkolwiek wartość w tankowaniu?
Vegelus - 2008-05-28, 19:26
:
Warrior tank nie ma dotów na tyle skutecznych, żeby stanowić jakiekolwiek źródło threatu. Rend nie jest używany przez warriorów w ogóle (bo jest po prostu nieopłacalny), nie licząc bardzo niedogearowanych Blood Franzy buffbotów. Deep Wound jest zaś dostępny wyłącznie dla dps warriorów.
Poza tym przeciętny prot warrior w przeciągu 1.5-1.7s (tyle AS zazwyczaj mają typowe bronie tankerskie) uderza 2 razy - raz jest to Swing/HS, drugie to skill z GCD. Daje to jednak sporą szansę na to, że coś jednak wejdzie (nawet z dość małymi ilościami hit i expertise).

Proc z RPV ma taką samą wartość w tankowaniu, jak i dla dpsów - raczej nie wielką. Ale jest zawsze przyjemnym, nic nas nie kosztującym, dodatkiem do podstawowego zysku z używania tego trinketu.

Te trinkety są "łatwe w zdobyciu" między innymi dlatego, że niewielu (albo żaden w tej chwili) dpsów ich nie potrzebuje (w przypadku Shard of Contempt wymaga tylko czterech dodatkowych osób i jest codziennie 25% szansy na drop/zdobycie go).
Strasia - 2008-05-28, 19:29
:
Kwinto napisał/a:
to czy threat z poisona z RPV ma jakąkolwiek wartość w tankowaniu?


Nakładanie dotów (jedyny jaki jest to rend...) mija się z celem, "minimalny threat" przydał by się tylko na początku walki w razie missa (i nie ma wtedy rage'a nawet na renda ;d) potem już jakiś tam threat jest... a rend siem khem... do niczego nie nadaje :> czyli generalnie to też niepotrzebne ^^